Over en gebeurd

Hieronder staan de gebeurtenissen inzake een onenigheid over een mobiele telefoon en z'n garantie. Uiteindelijk is het nu allemaal voor mij goed afgelopen dankzij de filiaalchef van de Dixons winkel waar ik de telefoon gekocht had. Het ging echter eerst flink de verkeerde kant op met correspondentie op hoge poten.

Deze pagina blijft hier nog een tijdje staan mochten mensen een soortgelijk iets meemaken en hier wat aan hebben wat betreft aanpak of misschien wel voorbeeld brieven oid.

Ik weet niet helemaal wat ik moet denken van het hele verhaal. Nogal flauw van de starheid van het hoofdkantoor van Dixons, blij met de service van het filiaalchef. Ik heb geen ervaring met geschillencommissies, maar ik kan me voorstellen dat ze er niet voor niks zijn en dit soort gevallen iets sneller af kunnen handelen dan ik nu voor elkaar heb gekregen. Wat dat betreft prettig als het hoofdkantoor van Dixons zich bij iets dergelijks aansluit. Verder zou ik iedereen aanraden om eerst op zo klein mogelijke schaal eventuele problemen af te handelen.

Veel lees plezier.

Waar gaat ging het over?

Begin februari 2005 heb ik mijn kapotte telefoon, waar nog garantie op zat, bij Dixons langs gebracht. Ik had 'm daar vandaan via een leuke aanbieding (Combi van tweejaars abonnement bij KPN, gratis telefoon en een XBOX). De telefoon reageerde niet meer op de hoofdknoppen, die knoppen waar je de telefoon mee opneemt etc. Aangezien ik de telefoon in december 2004 bij Dixons in groningen gekocht had viel alles nog ruim onder de garantie. De reparateur van Dixons (Dynafix uit Nuth) wist te melden dat er op de printplaat van mijn telefoon gesoldeert is en wil het ding niet repareren. Aangezien ik aanneem dat Dynafix niet doet een het bijten van de hand die voedt (Dixons geeft hun vast meer werk dan ik nu ooit nog zou willen) neem ik voor het gemak maar aan dat de beschuldiging aan mijn adres is.

Echter,

Dit is het verloop van de, naar ik vrees lange, procedure.

Tips of opmerkingen? .

06 Juni 2005

 

Nog een goede afloop...

Ik had al eerder (31 mei '05) gemeld dat er nog een 'soldeer-geval' was in Kampen. De persoon in kwestie heeft vandaag ook een nieuwe telefoon gekregen. Een quote uit een mailtje aan mij over de uitkomst:

				Ik had hem eerst gevraagd hoe de stand van zaken was, en de verkoper (toevallig degene die mij het toestel verkocht heeft, en daarbij zijn uiterste best zou doen om dit tot een goed einde te brengen) meldde mij dat het probleem bij regiomanager lag.
				Toen ik hem daarop direct maar verwees naar jouw site, hoe het een en ander ook afgehandeld kan worden door de (nieuwe) filiaalchef in Groningen was hij direct nieuwsgierig.
				Ik heb hem direct maar gevraagd of ze deze oplossing ook op mij konden toepassen.....(beetje bluffen is nooit weg) Ik weet verder niet wat er op de achtergrond heeft plaatsgevonden of afgespeeld.
				Feit is wel dat mijn dochter om 18.00 uur thuiskwam met een splinternieuwe Sony Ericsson, en ook een van de nieuwste types!!!!
				Zij had om 15.30 uur een smsje gehad met het bericht dat ze een nieuwe mobiel kon afhalen!!
				

Goed voorbeeld doet goed volgen zeg maar. Hoe dan ook, niet zomaar genoegen nemen dus als een bedrijf niet direct garantie wenst te geven.

03 Juni 2005

 

Een, toch, onverwachte afloop...

Vandaag in verband met de vraag of de deal (telefoon, abbo en kadootje) een van Dixons of van de KPN was even bij de winkel langs gegaan om dat na te vragen. Volgens Stichting de Ombudsman zou de KPN namelijk verantwoordelijk zijn voor de telefoon mocht het een package deal van hun zijn.

Ik had, per ongeluk, direct de filiaal chef voor me met mijn vraag. Om de vraag in te leiden het hele verhaal eerst gedaan waarna hij het magazijn in dook om wat op te halen. Dat bleek mijn telefoon te zijn. Dynafix had 'm teruggestuurd omdat de termijn verstreken was om opdracht tot reparatie te geven. De filiaal chef keek lang naar de bonnen die erbij zaten en vooral de data daarop.

Hij twijfelde even tussen het uit te laten vechten door het hoofdkantoor en Stichting de Ombudsman of zelf maatregelen te nemen. Hij deed het tweede. In plaats van een klein stapje naar een oplossing stond ik opeens aan het eind van de tunnel om maar eens dramatische bewoording te kiezen. "U krijgt van ons een gelijkwaardige of betere telefoon aangeboden." Vanzelfsprekend was de man een beetje mijn held van de dag.

Het zou natuurlijk niet compleet zijn als het geheel toch nog een beetje absurd afliep. Om een of andere reden gingen we nog even naar mijn oude T610 kijken met een Dixons SIM. Hij werkte met slechts een miniscule hapering... Al dit gedonder om een min contactje of tijdelijk weigerende knop? Ik stond in ieder geval met m'n mond vol tanden. Volgens mij wist de filiaal chef het ook even niet meer, maar hij hield vast aan zijn aanbod. Ik mocht zelfs de T610 meehebben, m'n telefoonnummers en wat fotos stonden er nog op.

Al met al een goede afloop. Ik had alleen met mijn voorliefde voor een beetje kleinschaligheid beter eerst naar de winkel kunnen gaan ipv het klantenservicenummer op de Dixons site op te zoeken en daar contact mee op te nemen... Nu eens kijken wat de Stichting de Ombudsman vind. Ongetwijfeld, en daar ben ik het ook wel mee eens, dat Dixons zich bij een geschillen commissie moet aansluiten. Maar ik heb ook geleerd dat je eerst de persoonlijke aanpak eens moet proberen.

31 mei 2005

 

Vandaag weer eens gebeld met Stichting de Ombudsman. Ze hadden nog niks gehoord van Dixons.

Ook even gemeld dat via deze pagina ik in contact gekomen ben met een identiek geval uit Kampen. Ze waren geinteresseerd, maar gaan eerst even wachten wat de eerste reactie van Dixons is op de brief van 19 mei.

Mocht iemand trouwens nog een T610 hebben waarvan ik de binnenkant kan bekijken (printplaat ed.) dan hoor ik dat graag. Ik wil wel weten waar op de printplaat ik en de man uit Kampen dan gesoldeert zouden hebben.

27 mei 2005

naar telefoongesprek Dixons 27-05-2005

Ze hadden waarschijnlijk tropenrooster bij Dixons (kan ze ook geen ongelijk geven met plm 28°C) want de wachtrij was zo'n 15 minuten lang.

Mijn vraag was of ik nog reactie kreeg op mijn brief van plm. 30 dagen terug. Na een verwarring over de datum werd de man van Dixons ietwat gepikeerd over dat ik antwoord op mijn brief verwachtte terwijl Stichting de Ombudsman ook door mij 'ingeschakeld' was en dus ook een brief gestuurd had. De man was wel vriendelijk genoeg om toe te geven dat zij überhaupt te laat waren met reageren op mijn brief maar vond het dus niet meer de moeite waard te antwoorden daar verdere communicatie in zijn ogen via Stichting de Ombudsman dient plaats te vinden. Ik was te laat om dat nog te verifieren bij de sichting maar voor zover ik weet zijn zij niet bezig mijn belangen zozeer te behartigen als wel mijn zaak te gebruiken om tot betere afspraken te komen. Maandag maar weer verder...

19 mei 2005

naar brief de Ombudsman 19-04-2005 pag.1 naar brief de Ombudsman 19-04-2005 pag. 2 naar brief de Ombudsman 19-04-2005 pag. 3

Vandaag een kopie van de brief van Stichting de Ombudsman aan Dixons gekregen. In de brief legt de stichting uit waarom zij vindt dat Dixons in gebreke blijft.

Het voorstel is om in ieder geval de telefoon naar het Dixons filiaal in Groningen te laten sturen zodat er tenminste contraexpertise plaats kan vinden.

13 mei 2005

 

Stichting de Ombudsman Gaat een brief schrijven naar Dixons om te kijken of van mijn geval een pilot kan worden wat betreft regelgeving/afspraken. Een variatie op "waterschade" wat dus niet zomaar als argument om niet te repareren gebruikt mag worden.

Advies aan mij was om, afhankelijk van het resultaat van mijn laatste brief, eens te denken aan het kantongerecht. Afhankelijk van waar de rechter de bewijslast legt zou ik m'n telefoon gerepareert terug krijgen of de kosten van de rechtzaak moeten betalen. Gokje...

3 mei 2005

 

Goed nieuws! Stichting de Ombudsman heeft besloten om zich ermee te gaan bemoeien. Het excuus om niet te repareren onder garantie omdat iemand aan z'n telefoon gesoldeert zou hebben wekte genoeg interesse om het eens van dichtbij te bekijken.

Vorige week stonden ze op mijn voicemail maar vanwege een niet knipperende voicemailmelder luisterde ik er vandaag pas naar. Direct een pakketje samengesteld met alle correspondentie en opgestuurd. Ik ben heel benieuwd wat voor effect zoiets heeft op Dixons. Kijken of ze schrikken. Mijn tweede brief aan Dixons is gisteren ontvangen (aangetekend met ontvangstbevestiging), met een beetje goede wil krijgen ze nu van twee kanten de vraag hoe het nou zit.

Nogmaals, ik heb niet aan mijn telefoon gesoldeert, noch heeft iemand anders dat gedaan. Geen medelijden dus als hun botte aanname op een of andere manier aan de kaak gesteld wordt!

27 mei 2005

naar Brief Dixons 28-04-2005

Vandaag de volgende aangetekende brief naar Dixons. Ik neem dus geen genoegen met twee bedrijven die mij betichten van iets wat ik niet gedaan heb en een macro opname van een printplaat met wat smurrie er op.

Zal wel weer twee weken duren voor ik antwoord krijg. Daarna ook maar eens flink klagen over mijn abonnement dat ik niet kan/kon gebruiken. Met een beetje geluk kan ik deze week een telefoon lenen die mijn SIM waarschijnlijk kan hebben. 3 maanden KPN Hi voor niks betaald.

28 april 2005

naar Brief Dixons 28-04-2005

Vandaag de volgende aangetekende brief naar Dixons. Ik neem dus geen genoegen met twee bedrijven die mij betichten van iets wat ik niet gedaan heb en een macro opname van een printplaat met wat smurrie er op.

Zal wel weer twee weken duren voor ik antwoord krijg. Daarna ook maar eens flink klagen over mijn abonnement dat ik niet kan/kon gebruiken. Met een beetje geluk kan ik deze week een telefoon lenen die mijn SIM waarschijnlijk kan hebben. 3 maanden KPN Hi voor niks betaald.

22 april 2005

 

Vandaag maar gebeld met Stichting de Ombudsman over de te volgen stappen. Ze waren erg geinteresseerd in het geval. Gevalletje waterschade als excuus om reparaties niet uit te voeren is bekend, solderen was nieuw. Gekregen advies is om de beslissing van Dixons, weer, aan te vechten en het contact met Stichting de Ombudsman maar even te noemen. Maar weer achter de tekstverwerker dus en een aangetekende brief erbij. Het houdt je bezig zo op je vrije vrijdagmiddag.

Tip voor anderen en een eventuele (god forbid) volgende keer: Speel het niet direct via het hoofdkantoor van een bedrijf, maar eerst via de directe leverancier. Het filiaal van aankoop dus.

16 april 2005

naar brief van Dixons 13-04-2005 naar bijlage bij brief van Dixons 13-04-2005

Vandaag de brief van Dixons gekregen waarin zij nog eens officieel melden dat ik de telefoon bij derden zou hebben laten repareren. Als bijlage hebben ze een digicam print meegestuurt. Vanzelfsprekend neem ik hier geen genoegen mee; Ik heb de telefoon niet laten repareren door derden en heb ook zelf niet met de soldeerbout zitten spelen, noch heeft iemand anders in mijn omgeving zoiets gedaan. Mocht er echt soldeer op zitten komt het uit de werkplaats van Sony Ericsson, Dynafix, Dixons of heb ik überhaupt geen nieuw toestel gekregen bij aankoop.

Los hiervan is het een beetje vreemd dat het tracking systeem van Dixons klantenservice op vrijdag 15 april niet kan zien dat er een op 13 april gedateerde brief naar mij onderweg is. Tenminste, de persoon die ik 15 april aan de lijn had kon mij dat blijkbaar niet vertellen. Of had hij misschien geen zin in discussie?

De volgende stap schijnt meestal te zijn dat je via de Stichting Geschillencommissie het verder probeert te regelen. Dixons is daar echter niet bij aangesloten. Het wordt dus het Bureau voor rechtshulp. Wie weet een advocaat. Ondertussen maar aan informatie pakketjes voor Tros Radar en Vara Kassa werken, kunnen die ook mee 'genieten'.

15 april 2005

naar telefoongesprek Dixons 8-04-2005

Vandaag maar weer gebeld met de klantenservice van Dixons, (Ik toets trouwens de nummers niet zo snel in als in de soundbyte, het nummer zat nog onder de redail na een eerste vruchteloze poging om erdoor te komen) en, HOERA! ze hebben m'n klacht in behandeling genomen. Een aangetekende brief laten ze een maand rondslingeren (wie weet omdat er geen termijn in vermeld stond) en op een emailtje met termijn vermelding reageren ze precies optijd. De persoon die het in behandeling had was niet op z'n plek, maar zijn/haar collega wist mij te melden dat ik een dezer dagen bericht zou krijgen. Aangezien volgens de papieren van Dynafix de telefoon retour gestuurd zou worden in geval van niet of te laat reageren en ik daar niks van gehoord heb neem ik voor het gemak maar aan dat het kleine ding nog op de Dynafix burelen in Nuth ligt.

We wachten af...

1 april 2005 (geen grap)

Telefoongesprek Dixons 1-04-2005 Email aan info@dixons.nl Telefoongesprek KPN 1-04-2005

Vandaag gebeld met de klantenservice van Dixons. Ze konden mijn brief niet vinden. Hij was waarschijnlijk nog niet op de klantenservice afdeling terecht gekomen. Mij werd geadviseerd om maar een mailtje te sturen....

Ook nog even de KPN gebeld, uitendelijk kunnen ze weining doen. Geen abbo tijdelijk stil zetten etc. Mocht het echter de spuigaten uitlopen met wachten kon ik een brief sturen met aankoop informatie (waar, bij wie) en het geval omschrijven om eventueel wat compensatie te vragen voor geleden schade. Misschien alvast maar beginnen met schrijven...

26 maart 2005

naar Tips over klachten naar bedrijven/winkels naar Kassa website forum artikel over dit geval

Ik was het alweer vergeten omdat er niet veel reactie op kwam, maar eindelijk eentje. Ik had een vraag gepost over mijn geval op de Vara Kassa forums. Mijn thread heet, ietwat foutief, Dynafix garantie.

Bij het browsen over het net kwam ik nog op een site over consumentenrecht met goede tips. Deze week (nogal druk gehad) maar achter de Dixons aan. Echt snel is hun klantenservice blijkbaar niet.

6 maart 2005

naar bezwaarschrift Dixons 06-03-2005

Ik heb een aangetekende klachtbrief aan Dixons met handtekening retour geschreven waarin ik stel dat ik bewijs wil zien van de constatering van Dynafix. Ze zullen dus een foto moeten sturen van mijn mobiel.

Om heel eerlijk te zijn zie ik het nut van zulk 'bewijs' niet erg in. ALs er iemand met een soldeerbout in de buurt van de printplaat is geweest is Dynafix dat. Los daarvan, een Sony Ericsson T610 is nu niet bepaald een uniek item, een foto van een printplaat met een klodder soldeer of wat dan ook maakt mij niet wijs dat 't de mijne is. Awel het schijnt de standaard procedure te zijn volgens de consumentenbond en de ombudsman en hun GSM-garantie pagina.

25 februari 2005

Voicemail Dixons 25-02-2005naar prijsopgave Dynafix 15-02-2005

De verkoper spreekt mijn voicemail weer in met de mededeling dat Dynafix heeft "geconstateerd" dat er op de printplaat gesoldeerd is (luister naar Dixons' voicemail, achter de piep zit de naam van de verkoper). Ik sta redelijk perplex van de mededeling dat dat waarschijnlijk door een ander reparatie bedrijf is gebeurt. Waarom zou ik 'm ergens anders heen brengen als er garantie op zit?! "Als ik nog vragen heb kan ik altijd bellen..."

In plaats van te bellen ga ik maar even langs. De verkoper begint met dat hij mijn voicemail toch heeft ingesproken maar is behulpzaam als ik hem vertel dat ik het niet pik. Ik heb niks gesoldeert of uit handen gegeven (behalve aan Dixons of Dynafix) en vraag het adres van Dynafix om ze een briefje te schrijven hoe ze erbij komen. Ik wil m'n telefoon terug.

De verkoper is wederom begripvol en weet wellicht niet dat zij de boel met mij moeten afhandelen (mmmmmm.....) maar geeft mij het adres, de reparatiebon en wenst mij succes.

24 februari 2005

 

Voicemail! (ik heb nog een vaste lijn, ben goede klant van de KPN). Het is Dixons die op de 23 heeft ingesproken of ik even terug wil bellen over mijn telefoon. Komt mij een beetje raar over, maar ik blijf positief (Naiëveling!)

Ik bel terug om te vragen wat er is en krijg de mededeling dat het reparatie bedrijf Dynafix heeft geconstateerd dat er door derden aan de telefoon is gesleuteld. Mmmmm... Door derden? Het bedrijf wil niet repareren en ik kan de telefoon ongerepareerd terug krijgen voor € 45 en nog wat of afstand doen zodat ie in de schredder verdwijnt. Ik ben u ook weer niet zo dom. Ik wil weten hoe dat mooie bedrijf aan dat idee komt! Wat een onzin. Ik begin al te vrezen voor een vervelende procedure.

De Dixons verkoper is begripvol dat ik niet zomaar zo'n 50 euro neertel of afstand doe. Hij zal het bedrijf bellen en mij morgen wer terug bellen over hoe en wat precies.

9 februari 2005

 

Telefoon! Mijn vriendin belt tussen de lessen door (ik doceer aan de Hanzehogeschool Groningen) maar opnemen ho maar. De knoppen doen niks meer. Opnemen, ophangen, joy-stick niks. In de hoop dat 't softwarematig is zet ik 'm uit en weer aan, maar na het invoeren van de pincode (nummeriek doet 't nog) kan ik die niet bevestigen. Telefoon dood. volgende les. Vanavond maar naar De winkel om na te laten kijken.

Bij Dixons geholpen door degene die mij de telefoon verkocht. Hij weet niet wat het is en zal 'm opsturen naar de reparateur. "Nee, leentoestellen doen we niet aan". Ik moet op vakantie zonder telefoon maar ik krijg 'm vast terug vlak nadat ik terug ben. Moet kunnen denk ik. De verkoper vind dat de accu veel te los zit en hij valt er inderdaad makkelijk uit, maar ik heb nooit wat horen rammelen of stroomstoringen gehad, "zal wel goed zitten" denk ik. De SIM geeft wat problemen, na een kleine krachttoer heeft de verkoper 'm eruit. Samen met de reparatie bon mag ik 'm mee naar huis. Heb verder weinig aan m'n hoofd behalve de vakantie over twee dagen.

3 december 2004

 

Hier begon alles. Gelokt door een aanbod van Dixons in Groningen neem ik een mobiel-abonnement (KPN) met een gratis Sony Ericsson T610 en een xbox. Leuke telefoon met cameraatje om wat mee te spelen en een X-box voor de lange winteravonden. De verkoper vind mijn keus van het telefoonnummer niet goed (een paar keer: "die ander is veel makkelijker") maar dat mag de pret niet drukken. Een kwartier later bel ik voor het eerst met mijn hippe nieuwe aanwinst.

manno's home